Oljevenn
Basse Pizza
Av Åsmund Næs
Hva er forhold ditt til mat og matlaging?
Jeg vokste opp med at mat var fór og salt var fienden. Så, da jeg var liten var jeg en ganske kresen liten kar. Så husker jeg at jeg begynte å se på Epicmealtime på YouTube og tenkte wow kan mat være disse greiene (sorry not sorry). Da begynte jeg å eksperimentere med matlaging. Med tiden har matlagingen blitt litt mer utvikla, men jeg har beholdt «alt er lov» tankegangen. Jeg føler min matlaging ligger et sted mellom fine dining og guilty pleasure. Gode råvarer og teknikker som jeg suger til meg fra restaurant-verden, men brukt på retter som passer mer til en kald øl eller på brosteinen. Etter at jeg fikk barn har jeg blitt opptatt av å lage mat og pålegg fra bunnen og å bruke rene råvarer - barna er alltid med på prosjektene.
Gi oss en enkel rett/spesial eller hack du ofte tyr til?
Av og til når det koker litt ekstra i hverdagen med små barn, så lager jeg entrecote-baggis til meg og samboeren etter at kids er lagt. Lages med de billigste baggisene du får i sånn 16-pakk på Rema, for de blir perfekt crunchy og myke. Nesten sånn banh-mi aktig. Og litt hva vi har i kjøleskapet. Tynne skiver medium rare entrecote, sylta rødløk, cherrytomater, ruccola, balsamico Crema og skiver av parmesan f.eks. Foran TVen på en svær tretallerken med et svært glass pils til! Det er hverdagsglede.


Har du et sted/program/some-konto du kan anbefale for matinspirasjon?
Jeg bruker generelt instagram og YouTube mye til inspirasjon og oppskrifter. To steder jeg bruker mye nå om dagen er kokeboka til Tom Victor Gausdal «Kokkelære» som jeg vil si er den rødrutete kokeboka til Ingrid Espeland Hovig 2.0 Og så ser jeg mye på videoene til Fallow på YouTube og insta. Det er en restaurant i London med to veldig flinke karer som lager alt mulig. Gode videoer med bra oppskrifter som er perfekt kikkete og tekniske, men alltid gjørbart hjemme uten spesielle ingredienser eller spesielt utstyr. Thomas Straker har også mye snacks inspo.
Hva synes du om oljen vår, helt ærlig?
Veldig god! Skikkelig fersk og fin med et faktisk særpreg. Når du får den i munnen i en matrett tenker du «oi her er det brukt god olivenolje!» Og ikke «dette var oljete!». Og så liker jeg så godt at den er sporbar, laget uten sprøytemidler og at det er lett å finne info om produsenten. Det er ikke noe hemmeligheter liksom. Og prisen er nice.

Hvordan bruker du olivenolje?
På pizza! Bruker bare denne olja på våre pizzaer. Jeg er mest fan av «Middels kraftig» så det er den det går i. Den får skinne litt ekstra på Margheritaen vår. Den er også knallgod i en vinaigrette som går på ruccolaen til parma-pizzaen vår etter stek. Da blandes olja med litt eddik, honning og sennep som en vinaigrette.
Noe mat/drikke du har et helt spesielt forhold til?
Jeg elsker øl. Og så har jeg jo et kjærlighetsforhold til pizza åpenbart. Burger kommer nok som en god nummer to. Basse Burger er ikke langt unna for å si det sånn. Ellers er jeg en sucker for blodklubb med sukker på og et stort glass iskald melk. Det spiste vi mye hjemme i oppveksten.
Har du et kjøpstips til folket, billig og bra?
First Price entrecote! Alt handler om en godt marmorert bit uten mye store sener. Det kan man finne i First Price-hylla for å si det sånn. Så jeg titter alltid innom for å bla gjennom hehe. Og så har de vilt bra entrecote av norsk storfe som nesten alltid er dødsbra marmorert og BILLIG på utsalget til Åkeberg Skoglunn i Kjøttbyen ved Furuset. Men, hysj det må dere ikke si til noen for det er veldig hemmelig!


Musikk på kjøkkenet, evt hva?
Ja. Alltid fredag når jeg begynner på middag så er det en liten skål med pottis, et glass øl og musikk på kjøkkenet. Da jeg vokste opp hadde vi 7-8 album som vi kunne velge mellom til middagen på fredager og lørdager. Gikk mye i Tracy Chapman, Celine Dion og Neil Young. Litt ala det samme det går i i dag egentlig. Deilig og rolig indierock eller folkrock blir det mye av. Da ere hælj liksom.
Hva er meningen med livet?
Familie og venner. Mat. Kødd. Kos. Ikke for mye og ikke for lite. Gjøre alt man tenker at man vil få til. Sette av tid til bra ting.